Παπουτσάκη ή Ναυπλιώτου; Ποια είναι η καλύτερη Μαρία Κάλλας

Το πνεύμα της μεγάλης σοπράνο στοιχειώνει τη θεατρική Αθήνα, με τη Μαρία Ναυπλιώτου και την Κατερίνα Παπουτσάκη να την υποδύονται σε διαφορετικές παραστάσεις. Τις είδαμε, τις συγκρίναμε και έχουμε την ετυμηγορία. Από τη Φωτεινή Ρεζάν

Παίζουν σε δύο θεατρικά έργα πολύ διαφορετικά μεταξύ τους και θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι άστοχο να τις συγκρίνουμε. Ωστόσο, υποδύονται και οι δύο ένα υπαρκτό πρόσωπο και προσπαθούν λιγότερο ή περισσότερο να πείσουν ότι μπορούν να ενσαρκώσουν μια από τις μεγαλύτερες ντίβες όλων των εποχών. Η Κατερίνα Παπουτσάκη, στην παράσταση «Ωνάσης – Τα Θέλω Όλα», στο θέατρο Παλλάς, έχει μάλλον πιο εύκολο ρόλο, αφού το έργο δεν βασίζεται μόνο πάνω της και δεν είναι όλη την ώρα στη σκηνή, όπως η Μαρία Ναυπλιώτου στο «Master Class», στο θέατρο Δημήτρης Χορν.

Ο θίασος της παράστασης “Ωνάσης – Τα Θέλω Όλα”

Για να μοιάσει στην Κάλλας σε διάφορες φάσεις της ζωής της, η Παπουτσάκη αλλάζει περούκες και κοστούμια και είναι πάντα λαμπερή, ακόμα κι όταν η σχέση της με τον Ωνάση κλονίζεται από τον γάμο του με την Τζάκι Κένεντι. Μπορεί η ηθοποιός από φυσικού της να μη θυμίζει αυτόματα τη σοπράνο, όμως η μεταμόρφωσή της λειτουργεί. Όταν μάλιστα επιχειρεί να τραγουδήσει όπερα η ίδια, για πολύ λίγο, το κάνει με αξιοπρέπεια και δεν σκέφτεσαι ποτέ γιατί τόλμησε να ανταγωνιστεί ένα ιερό τέρας. Η Ναυπλιώτου, από την άλλη, είναι πολύ πιο κοντά στα χρώματα της Κάλλας και της αρκεί ένα χτένισμα, ένα φόρεμα και το χαρακτηριστικό μακιγιάζ για να καταλάβεις ποια παίζει. Η δική της ντίβα είναι τσακισμένη και δεν τραγουδάει πια, αφήνει όμως να φανούν οι πιο ανθρώπινες πλευρές της, οπότε η ηθοποιός έχει μεγαλύτερο περιθώριο να αναδείξει το ερμηνευτικό της εύρος.

Σε σκηνοθετικό μάλλον επίπεδο, υπάρχουν ενστάσεις και για τις δύο: Η Ναυπλιώτου είναι ίσως λίγο πιο υπερκινητική από όσο χρειάζεται ή όσο πιστεύεις ότι ήταν η Κάλλας, σύμφωνα και με τα ντοκουμέντα που έχουν σωθεί από τα master classes που ενέπνευσαν το έργο. Η Παπουτσάκη, πάλι, έχει λίγο πιο τσιμπημένη ιταλική προφορά, την οποία η Κάλλας μπορεί να είχε όντως κάποια στιγμή στη ζωή της, όμως στην παράσταση αισθάνεσαι ότι είναι κάπως σχηματικό και ενδεχομένως περιττό στοιχείο.

Τα δύο έργα και κατ’ επέκταση οι σχετικές παραστάσεις ανήκουν σε διαφορετικά είδη και θα ήταν όντως άτοπο να «ζυγιστούν» με τα ίδια σταθμά. Σε ό,τι αφορά τις δύο Κάλλας, όμως, τόσο η Ναυπλιώτου όσο και η Παπουτσάκη είναι εξαιρετικές επιλογές για τους αντίστοιχους ρόλους. Αν μπορούσες να δεις μόνο μία από τις δύο, σίγουρα πρέπει να είναι η πρώτη, γιατί είναι μια θεατρική εμπειρία που δύσκολα επαναλαμβάνεται. Θα ήταν τόσο καλή η Παπουτσάκη αν έπαιζε εκείνη στο Master Class; Αυτό είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα…

leave a reply

Your Review *