Γιατί το ρίχνουμε στο online shopping στη διάρκεια της καραντίνας

Photo by Charles Deluvio on Unsplash

Το “ψωνίζω άρα υπάρχω” δεν είναι χτεσινή ανακάλυψη. Όλοι οι shopaholics του πλανήτη θα σου πουν ότι το shopping τους φτιάχνει τη διάθεση, ασχέτως της ζημιάς που κάνει στην τσέπη τους. Τώρα που όλα τα καταστήματα είναι κλειστά, εκτός από τα σούπερ μάρκετ και τα μαγαζιά που πουλάνε είδη πρώτης ανάγκης, ο μόνος τρόπος να επιδοθείς στο αγαπημένο σου σπορ είναι μέσω διαδικτύου. Το online shopping είχε κερδίσει πολλούς πόντους και στην προ lockdown εποχή, αυτό είναι αλήθεια. Ειδικά αυτές τις εβδομάδες όμως, φαίνεται να σπάει κάθε ρεκόρ, ειδικά στις ΗΠΑ, που έγινε και σχετική έρευνα -χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν παρουσιάζει ανάλογες αυξητικές τάσεις και στον υπόλοιπο πλανήτη.

Θα έλεγε κανείς ότι όντας κλεισμένος στο σπίτι δεν χρειάζεται να ανανεώσεις την γκαρνταρόμπα σου. Και επιπλέον, με την οικονομική αβεβαιότητα που πλανάται στον αέρα, μάλλον θα προτιμούσες να κρατήσεις χρήματα στην άκρη, για τις πολύ δύσκολες μέρες που όλοι σου υπόσχονται ότι έρχονται. Και όμως, ο κόσμος συνεχίζει να ψωνίζει με μανία. Στις ΗΠΑ, οι online πωλήσεις casual ενδυμάτων έχουν ανέβει κάτα 365% -κάποτε, θα βγούμε από το σπίτι και κάτι καινούργιο θα πρέπει να φορέσουμε. Τρελά ρεκόρ όμως σπάνε και οι online πωλήσεις ειδών για το σπίτι, ηλεκτρονικών παιχνιδιών, παιδικών παιχνιδιών και αθλητικών ειδών. Και εννοείται ότι αυτές τις μέρες στη shopping list μας έχουν μπει και οι μάσκες.

Γιατί όμως ψωνίζουμε αυτές τις μέρες σαν να μην υπάρχει αύριο; (Οι ακραία πεσιμιστές, βέβαια, θα σου έλεγαν ότι μπορεί όντως να μην υπάρχει αύριο, αλλά θα τους αγνοήσουμε). Οι ψυχολόγοι θεωρούν ότι ένας από τους σημαντικότερους λόγους του ανελέητου online shopping των ημερών είναι η πλήξη. Ναι, κυρίες και κύριοι, βαριόμαστε τόσο πολύ κλεισμένοι στο σπίτι μας, που το online shopping μας φαίνεται σαν διασκεδαστική διέξοδος.

Ένας άλλος λόγος είναι το all time classic κίνητρο του shopping: Προσπαθούμε να βρούμε τρόπους για να νιώσουμε καλύτερα. Ένα καινούργιο ρούχο, ένα έπιπλο που ανανεώνει τον χώρο στον οποίο περνάμε όλη τη μέρα κάθε μέρα, ένα καινούργιο βιβλίο για να διαβάζουμε τις ώρες της καραντίνας, είναι κάποια από τα πράγματα που μας φτιάχνουν τη διάθεση και τα βρίσκουμε πλέον μόνο διαδικτυακά. Και όπως φαίνεται, μία αγορά δεν αρκεί για να μας βγάλει από την κατάθλιψη.

‘Ενας ακόμα λόγος είναι ότι θέλουμε να νιώθουμε πως συνεχίζουμε να έχουμε τον έλεγχο σε μια περίοδο που δείχνει εντελώς ανεξέλεγκτη. Το shopping είναι σαν αγκίστρι που μας κρατάει ακόμα γαντζωμένους στην κανονικότητα, έτσι όπως τη γνωρίζαμε παλιά. Μια συνήθεια από το τόσο πρόσφατο παρελθόν που μας δίνει μια ασφάλεια ότι η ζωή μας δεν έχει αλλάξει τελείως.

Ψωνίζω online, άρα συνεχίζω να υπάρχω λοιπόν -για όσο διάστημα η πιστωτική μας κάρτα θα συμφωνεί με τις αγορές μας.