Θα μπορούσε να πει κάποιος πως όταν συμπράττουν δημιουργοί αυτού του επιπέδου η επιτυχία είναι μονόδρομος. Το γενικό πρόσταγμα στη χορογραφία έχει ο πρωτοπόρος του βρετανικού χορού Russell Maliphant, ο οσκαρούχος Βαγγέλης Παπαθανασίου έντυσε την παράσταση μουσικά, δημιουργώντας μία από τις πιο επιβλητικές συνθέσεις του, ενώ τα κοστούμια σχεδίασε η διεθνώς καταξιωμένη σχεδιάστρια μόδας Μαίρη Κατράντζου, που αντιμετώπισε τα σώματα των χορευτών σαν εργαλεία τέχνης, δίνοντάς τους ένα μοναδικό ελληνικό άρωμα.
Όπως δηλώνει ο τίτλος The Thread, δηλαδή Το Νήμα, σημείο αναφοράς είναι το νήμα που συνδέει δύο κόσμους που είτε συνυπάρχουν αρμονικά είτε βρίσκονται απέναντι ο ένας από τον άλλον, πάντως συνδέονται κοσμολογικά: o παραδοσιακός με τον σύγχρονο. Οι 18 χορευτές που βρίσκονται επί σκηνής, τόσο με τις σόλο ερμηνείες όσο και με τους ομαδικούς χορούς, παρασύρουν τον θεατή σε ένα ταξίδι στον χρόνο, κάνοντάς τον να συνειδητοποιήσει τις ομοιότητες του παλιού με το νέο, μέσα από τις ίδιες τους τις αντιθέσεις. «Το The Thread αναδεικνύει την ελληνική παράδοση και φιλοσοφία μέσω της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας, για να υπενθυμίσει στο διεθνές κοινό ότι είμαστε εδώ, συνυπάρχουμε και δημιουργούμε», λέει η Γεωργία Ηλιοπούλου η οποία κρύβεται πίσω από τη σύλληψη της ιδέας. Από την παγκόσμια πρεμιέρα στο Sadler’s Wells του Λονδίνου και την παρουσίαση της παράστασης στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου το περασμένο καλοκαίρι, το feedback κοινού και κριτικών είναι εντυπωσιακό.
Οι χορογραφίες του Russell Maliphant είναι εμπνευσμένες από ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς και είναι δοσμένες με απλότητα, χωρίς καμία περιττή προσπάθεια εντυπωσιασμού. Εκείνο που φωτίζεται κατεξοχήν είναι ο τρόπος που γίνονται τα πράγματα και η εσωτερικότητά τους. Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου συντείνει με τη μουσική του στη συνολικά αντιμαχόμενη αίσθηση της παράστασης, καθώς πότε κάνει το χτες και το σήμερα να συμπλέουν και πότε να συγκρούονται δραματικά.
Για μία ακόμη φορά λοιπόν η Ελλάδα και ο πολιτισμός της έρχονται στο προσκήνιο μέσω της τέχνης και η Μαίρη Κατράντζου αποτίει με τα κοστούμια που σχεδίασε έναν φόρο τιμής στην πατρίδα της. Σε παλαιότερη collection της είχε δουλέψει πάνω στα μινωικά αγγεία και, όταν αποφασίστηκε η παράσταση να ονομαστεί The Thread, αφού έκανε τουλάχιστον πέντε αλλαγές στα σχέδια, επανήλθε στα συγκεκριμένα μοτίβα. «Τα κοστούμια έχουν αναφορά στην ελληνική παράδοση, φιλτραρισμένη μέσω ενός σύγχρονου φακού και είναι συμπληρωματικά της μουσικής του Βαγγέλη Παπαθανασίου και της δουλειάς του Russell πάνω στο σώμα και την κίνηση», εξηγεί η σχεδιάστρια που έχει χαρακτηριστεί «βασίλισσα των prints». Συνολικά εμφανίζονται 150 διαφορετικά κοστούμια, στα οποία κυριαρχούν γεωμετρικά σχέδια και χρώματα εμπνευσμένα από την αρχαία ελληνική τέχνη. Χάρη στη λειτουργικότητά τους, η κίνηση των χορευτών μέσα σε αυτά είναι αέρινη, ενώ η αισθητική τους εισάγει τον θεατή αμέσως στο θέμα της παράστασης. «Είναι τιμή μου να είμαι μέρος της δημιουργικής συνέργειας μεταξύ μυαλών που σέβομαι και θαυμάζω», σημειώνει η Ελληνίδα σχεδιάστρια, που μπορεί να έχει δει δημιουργίες της φορεμένες από διασημότητες όπως η Lady Gaga, η Michelle Obama, η Beyoncé και η Taylor Swift, όμως η ανάδειξη της Ελλάδας κατέχει πάντα μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά της.
INFO: Το The Thread θα παρουσιαστεί Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 20, 21, 22, 23, 24 Νοεμβρίου και στις 3 και 4 Δεκεμβρίου 2019
Φωτογραφίες Λευτέρης Σιαράπης
Make-up/Hair styling Ελισάβετ Δέρε