Με τις εκλογές της 21ης Μαΐου να βρίσκονται πέντε μέρες μακριά, όλο και πληθαίνουν οι τηλεοπτικές εμφανίσεις των πολιτικών αρχηγών που προσπαθούν με κάθε τρόπο να πλησιάσουν τους ψηφοφόρους.
Ειδοποιό διαφορά της φετινής προεκλογικής περιόδου αποτέλεσε, όμως, ότι η ατζέντα των πολιτικών αρχηγών εμπεριείχε εκτός από εκπομπές ειδησεογραφικού περιεχομένου, εμφανίσεις σε ψυχαγωγικές εκπομπές της prime-time τηλεοπτικής ζώνης, αλλά και “guest” σε κανάλια γνωστών Ελλήνων Youtubers.
Στο πρόσφατο “The 2Night Show” του Γρηγόρη Αρναούτογλου καλεσμένος ήταν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Μπαίνοντας υπό την μουσική των Guns ‘n’ Roses – στην συναυλία των οποίων είπε πως θα πάει το καλοκαίρι – ο πρωθυπουργός με χαλαρή διάθεση αναφέρθηκε στη σχέση με τα παιδιά του, παραδέχθηκε πως σε δύσκολες στιγμές του έχει ζητήσει βοήθεια από ψυχολόγο, ενώ εκμυστηρεύτηκε πως η σειρά που τον κάνει να χαλαρώνει πραγματικά, είναι το «Emily in Paris» του Netflix.
Η παραπάνω , όμως, τακτική φάνηκε ν’ αποτελεί κομμάτι της εκστρατείας όλων των μεγάλων κομμάτων: ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας εμφανίστηκε στην διαδικτυακή εκπομπή KRIMA της Youtuber ZoePre, αλλά και στην εκπομπή “Happy Day” της Σταματίνας Τσιμτσιλή. Εκεί κι αυτός αναφέρθηκε στην οικογενειακή του ζωή, στο πώς ο ίδιος έχει αναλάβει το πρωινό ξύπνημα των παιδιών του, αλλά μίλησε και για το “χάκερ” γιό του που κατάφερε να “σπάσει” το parental control της τηλεόρασης
Ακόμη κι ο viral πλην φιδωλός ως προς τις τηλεοπτικές του εμφανίσεις Γ.Γ του Κ.Κ.Ε, Δημήτρης Κουτσούμπας, βρέθηκε καλεσμένος στην εκπομπή της Ναταλίας Γερμανού. Κι εκείνος με τη σειρα του, εξήγησε με μεγάλη άνεση στους τηλεθεατές το πώς απέκτησε τόσο καλή προφορά στα γαλλικά, μιλώντας παράλληλα για τη σχέση του με την κόρη του αλλά και το virality που έχουν ατάκες του όπως το περιβόητο “Αυτοί είστε!” στο ελληνικό ίντερνετ.
Μπορεί αυτές οι συνεντεύξεις να έρχονται ως απάντηση στον αυστηρό τρόπο με τον οποίο έχουμε συνηθίσει να παρουσιάζονται τα πολιτικά θέματα μέχρι τώρα στα ΜΜΕ. Σίγουρα η “ανθρώπινη” αυτή ματιά προς την πολιτική τροφοδοτεί με υλικό τους χρήστες των social media για μέρες. Ωστόσο, δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί κανείς μπροστά στο πάντρεμα της εγχώριας πολιτικής σκηνής με το την ψυχαγωγική ζώνη: κατά πόσο μας νοιάζει αν ο Πρωθυπουργός βλέπει Netflix ή αν οι αρχηγοί των πολιτικών κομμάτων έχουν χόμπυ, διαβάζουν βιβλία και βγαίνουν για καφέ με τους φίλους τους;
Η έννοια του relatability – της αίσθησης πως οι celebrities ή τα πρόσωπα της δημόσιας σφαίρας είναι κατά βάθος “απλοί άνθρωποι σαν εμάς” – αποτελεί πάγια τακτική που έχει χρησιμοποιηθεί από τα αμερικανικά μέσα για ν’ αυξήσει την δημοφιλία αστέρων και πολιτικών . Από την παρουσία της αγαπημένης relatable queen των millennials και μέλος του αμερικανικού κογκρέσου, Alexandria Ocasio-Cortez, ως guest στο ριάλιτι Rupaul’s Drag Race, μέχρι τα posts του πρώην προέδρου των ΗΠΑ, Barack Obama, με τον σκύλο – μασκότ του Λευκού Οίκου, τον Βο, είναι φανερό πως ο πολιτικός λόγος ψάχνει να βρει θέση και απήχηση στις γενιές που μεγάλωσαν στο ίντερνετ.
Οι πολιτικοί είναι πράγματι άνθρωποι σαν εμάς: κοιμούνται, πάνε διακοπές, μαλώνουν με τις συζύγους τους και τα παιδιά τους. Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος ο ρόλος τους κι η πολιτική ευθύνη που έχουν απέναντι στα γεγονότα δημιουργεί μια σύγχυση ως προς τον τρόπο που στοιχειοθετείται η δημόσια περσόνα τους, η οποία μοιάζει να ψάχνει συνεχώς νέες διεξόδους δημοσιότητας.
Τελικά, η απάντηση ανάμεσα στο τι είναι προσωπικό και το πολιτικό γίνεται ολοένα και πιο περίπλοκη, κι ίσως το μέλλον του πολιτικού ρεπορτάζ να κρύβεται κάπου ανάμεσα στα μονόλεπτα βίντεο του TikTok.