Υπάρχει μια σοφή ρήση στο εξωτερικό που λέει πως ο καλύτερος και πιο ασφαλής τρόπος για να δημιουργήσεις έναν νέο μύθο, είναι να αναβιώσεις έναν παλαιότερο. Και αυτό έκαναν οι νέοι ιδιοκτήτες της Finos.
Από τον Πάνο Ζόγκα Φωτογραφίες από το αρχείο της Finos Film
Στο πλαίσιο της αναβιωσης, ψηφιοποίησαν και τις 165 ταινίες της εταιρείας, ταξινόμησαν όλο το αρχείο του Φίνου -αφίσες, σενάρια, φωτογραφίες, επιστολές, συμβόλαια, διαφημίσεις-, με σκοπό να ιδρυθεί κάποια στιγμή στο μέλλον ένα μουσείο ή ένα ίδρυμα Finos Film και κατά κάποιον τρόπο έδωσαν μια νέα πνοή και αίγλη στο θρυλικό brand που έχουν στα χέρια τους. Ποιοι είναι όμως αυτοί οι άνθρωποι που επωμίστηκαν στην ουσία την ευθύνη να διασώσουν ένα από τα πιο ισχυρά κομμάτια της πολιτιστικής ιστορίας της μεταπολεμικής Ελλάδας; Μετά τον θάνατο της Τζέλλας Φίνου, το 2010, η εταιρεία πέρασε στα χέρια των κληρονόμων της και κάποιοι από αυτούς ανάλαβαν να την «τρέξουν». Ο Γιώργος Τσαγκαράκης είναι ο διαχειριστής και υπεύθυνος των οικονομικών της, αλλά και ο άνθρωπος που έχτισε με σταθερότητα και συνέπεια τη σχέση της Finos Film με τα τηλεοπτικά κανάλια. Πολύτιμος συνεργάτης του ίδιου του Φίνου από το τέλος της δεκαετίας του ’60 και αργότερα και της Τζέλλας, ο Γιώργος Ξανθάκης είναι εδώ και περίπου 20 χρόνια ο νομικός σύμβουλος της εταιρείας, ενώ, από το 2012, η Χριστίνα Σιγάλα και ο Στάθης Καμβασινός έχουν αναλάβει τη θέση των υπευθύνων marketing και επικοινωνίας, αντιστοίχως, της Finos Film. Στην ουσία, αυτοί είναι οι άνθρωποι που διέσωσαν ένα πολύτιμο και ακριβό υλικό τριών δεκαετιών και το μετέφεραν στη νέα ψηφιακή εποχή. Αλλά δεν έμειναν εκεί. Προχώρησαν ακόμη περισσότερο, φροντίζοντας για την αποκατάσταση ταινιών που θεωρούνταν απ’ όλους χαμένες.
Οι ταινίες που παίζονται περισσότερο
Ανάμεσα στα άλλα, η Finos Film, στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της εταιρείας και του rebranding, διεξήγαγε κάποιες έρευνες από τις οποίες προκύπτουν μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για την αγάπη που τρέφει ο κόσμος για τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο και ειδικότερα για τη Finos Film. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα αυτών των ερευνών, δύο στους τρεις Έλληνες βλέπουν παλιές ελληνικές ταινίες, ενώ μεταξύ αυτών μεγάλο είναι το ποσοστό στις νεότερες ηλικίες. Πάνω από τους μισούς που ρωτήθηκαν και είναι από 18 έως 34 χρόνων βλέπουν Finos Film. Η εταιρεία έχει την απόλυτη αναγνώριση σε όλες τις ηλικίες και θεωρείται το κλασικό brand του ελληνικού κινηματογράφου, διαχρονικά. Πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία εξάλλου προκύπτουν από τα ποσοστά τηλεθέασης που δίνουν τα τηλεοπτικά κανάλια για τις πιο δημοφιλείς ταινίες και τους πιο εμπορικούς stars τα τελευταία τρία χρόνια. Ξεκινώντας από τα φιλμ, βλέπουμε ότι οι πιο δημοφιλείς ταινίες, που προβάλλονται κάθε χρόνο στα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας τα τελευταία τρία χρόνια, με μέσο όρο προβολής ανά έτος 12 με 15 φορές, είναι οι ταινίες Τζένη Τζένη, Μια Τρελή Τρελή Οικογένεια, Οι Θαλασσιές οι Χάντρες, Δεσποινίς Διευθυντής, Γοργόνες και Μάγκες, Η Παριζιάνα, Μια Κυρία στα Μπουζούκια, Μερικοί το Προτιμούν Κρύο, Το Ξύλο Βγήκε από τον Παράδεισο και Η Θεία από το Σικάγο. Ο υπεύθυνος επικοινωνίας της Finos, Στάθης Καμβασινός, μας εξηγεί πώς το Γοργόνες και Μάγκες, που όταν βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες ήταν αποτυχία, δικαιώθηκε τελικά με τον χρόνο. Το ίδιο συνέβη και με τις ταινίες Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο Κοντός, Μια Ζωή την Έχουμε και Κάτι Κουρασμένα Παλικάρια, τις οποίες οι νεότερες γενιές τις θεωρούμε πετυχημένες κλασικές ταινίες, παρότι στην εποχή τους είχαν πολύ μέτρια αποδοχή.
Οι πιο δημοφιλείς ηθοποιοί της Finos
Ένα άλλο επίσης πολύ ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από τις έρευνες που έχουν να κάνουν με την τηλεθέαση των ταινιών είναι η δημοφιλία των πρωταγωνιστριών/πρωταγωνιστών των ταινιών. Έτσι, η πιο δημοφιλής ηθοποιός της Finos Film αυτήν τη στιγμή είναι η Ρένα Βλαχοπούλου, με την Αλίκη Βουγιουκλάκη να βρίσκεται στη δεύτερη θέση, την Τζένη Καρέζη στην τρίτη με μικρή διαφορά, στην τέταρτη να είναι η Γεωργία Βασιλειάδου, στην πέμπτη η Ζωή Λάσκαρη, και να ακολουθούν η Μάρθα Καραγιάννη και η Μαίρη Χρονοπούλου.
Ο πιο δημοφιλής άντρας πρωταγωνιστής για τους νεότερους τηλεθεατές είναι ο Λάμπρος Κωνσταντάρας και ακολουθούν ο Θανάσης Βέγγος, ο Διονύσης Παπαγιανόπουλος, ο Μίμης Φωτόπουλος και ο Ντίνος Ηλιόπουλος. Λείπουν ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, ο Αλέκος Αλεξανδράκης και ο Νίκος Κούρκουλος. Ο Στάθης Καμβασινός μου εξηγεί: «Είναι λογικό. Η Ρένα είναι πρώτη γιατί έχει παίξει σε όλα τα μεγάλα musical. Οι δραματικές ταινίες, λόγω της οικονομικής κρίσης, δεν επιλέγονται σχεδόν καθόλου τα τελευταία τρία χρόνια από τα κανάλια, δηλαδή την περίοδο που καταγράφει η έρευνα. Τα κανάλια επιλέγουν να προβάλουν τις κωμωδίες ακόμη και αν έχουν παιχτεί την ίδια σεζόν πάνω από 15 φορές. Αν θες, ένας από τους στόχους μας είναι να προωθήσουμε και πάλι αυτή την κατηγορία. Μέχρι και το ’15, οι ταινίες του Νίκου Κούρκουλου, τα δράματα του Γιάννη Δαλιανίδη, όπως Ο Κατήφορος και ο Νόμος 4000, και τα αστυνομικά του Φώσκολου παίζονταν συνέχεια. Ίσως ήρθε ο καιρός ο κόσμος να τα ανακαλύψει ξανά. Μας τα ζητάνε κιόλας. Σαν να τους έχουν λείψει. Κυρίως οι 40ρηδες».