Έρευνα: Πού εξαφανίστηκαν οι κοσμικοί της χρυσής εποχής των ’90s;

Αν κάτι άνθιζε μαζί με το χρηματιστήριο 20 χρόνια πριν στην Ελλάδα ήταν οι κοσμικές στήλες. Αμέτρητες σελίδες με αγωνία, ευδαιμονία, ματαιοδοξία, ταχυπαλμίες, χαρά, αλκοόλ, κοσμήματα και ψευδαισθήσεις. Και ήρθε η κρίση και τα ισοπέδωσε όλα. Ή μάλλον τα άλλαξε. Ψάξαμε και βρήκαμε πού βρίσκονται όλοι αυτοί οι άνθρωποι που κάποτε ήταν η ψυχή του πάρτι, ο παλμός της αθηναϊκής νύχτας. Από τον Πάνο Ζόγκα

Ήταν η περίοδος που για να υπάρχεις, έπρεπε να βρίσκεσαι στις κοσμικές στήλες των περιοδικών. Ήταν το βαρόμετρο της επιτυχίας, της καταξίωσης και της αποθέωσης. Σου έδινε το απαραίτητο status και πρεστίζ. Η Χριστίνα Πολίτη στο DownTown , o Αντώνης Τσιπιανίτης στο Symbol, η Φαίη Μπαίη στο ΟΚ και ο Νίκος Φρονιμόπουλος στις Εικόνες έδιναν κάθε εβδομάδα το βαρόμετρο μιας ζαλισμένης, μεθυσμένης εποχής που έπαθε hangover. Η Μαρία Σταματέρη και η Έλενα Κατρίτση κάλυψαν ώρες τηλεοπτικού χρόνου μεταδίδοντας εικόνες από αυτό το πολύ ιδιόρρυθμο κοσμικό σύμπαν. Η αναγκαία προϋπόθεση για να μπεις στα κοσμικά ήταν να είχες χρήματα και να μη φοβόσουν να τα επιδεικνύεις. Να είχες μεγάλο σπίτι και να το άνοιγες διάπλατα στις κάμερες του Gala ή του Κάτσε Καλά και στα περιοδικά. Να είχες θέληση για ασταμάτητο shopping και να μην έχανες ποτέ το κέφι και τη διάθεσή σου να πηγαίνεις κάθε βράδυ σε τρία πάρτι ταυτόχρονα. Δόντια αστραφτερά πορσελάνινα και τεράστια από τη Δέσποινα Λυκάρη, πλαστική στον Φουστάνο, ρούχα αγορασμένα στο εξωτερικό. Φήμες λένε ότι η Άντα Βωβού κυκλοφορούσε με ειδικό βαν και άλλαζε εμφανίσεις από event σε event μην και την απαθανατίσουν με το ίδιο φόρεμα. Και δεν ήταν φήμες, ήταν αλήθεια, μου λέει φίλη της από εκείνη τη χλιδάτη και αλλοπρόσαλλη εποχή. Και ξαφνικά, όλοι αυτοί οι άνθρωποι που στελέχωναν πάρτι, τηλεοπτικές εκπομπές και σελίδες στα περιοδικά σαν να κατέβασαν τον γενικό διακόπτη.

 

Αναζητώντας τους χαμένους κοσμικούς

Ξεφυλλίζοντας παλιά περιοδικά, όχι και τόσο παλιά για την ακρίβεια, έπεσα σε πρόσωπα, καταστάσεις και πάρτι που θύμιζαν καρτ ποστάλ από μιαν άλλη εποχή με άλλες συμπεριφορές, πιο αισιόδοξες. Με άφθονες παραισθήσεις μεγαλείου, αλλά και την υπόσχεση ότι η Ελλάδα ήταν η νέα γη της επαγγελίας για το glamour και το ατελείωτο ξεσάλωμα και ότι το πάρτι δεν θα τελείωνε ποτέ.

Στην παγίδα του νόμου

Η Άντα Βωβού είχε πάντα τον τρόπο να εντυπωσιάζει. Αλώνιζε στα κοσμικά σαλόνια και ήταν η χαρά του πάρτι. Το πώς σήμερα αυτή η ισχυρή γυναίκα βρέθηκε από τις παρυφές του διεθνούς τζετ σετ στις παρυφές της φυλακής είναι ένα θέμα που αφορά το οικονομικό ρεπορτάζ. Ο Άρης Βωβός, αδελφός της Άντας (ο άνθρωπος που ναύλωνε λίαρ τζετ για να πάει στη Μύκονο, να κάνει μια βουτιά και να γυρίσει αυθημερόν στο γραφείο του), το άτακτο παιδί με την αγάπη για τα ακριβά γρήγορα αυτοκίνητα, τα σκάφη, το καζίνο και τα τραπέζια στα πιο ακριβά εστιατόρια του κόσμου, έχει μεγαλώσει και έχει χάσει σχεδόν τα πάντα. Ο 56άχρονος πρώην τζετ σέτερ με τη σύζυγό του, Βίκυ, έχουν αποσυρθεί από τα φώτα της δημοσιότητας ύστερα από την οικονομική πανωλεθρία της οικογένειάς του το 2008. Η ιστορία γνωστή πια σε όλους. Ο πατέρας του, Μπάμπης Βωβός, ο άνθρωπος που του ανήκε όλη η Κηφισίας, έχασε τα πάντα λόγω λάθος χειρισμών και οδήγησε την οικογένεια στο ναδίρ. Ο Άρης μένει σε ένα πολυτελές σπίτι στο τέρμα της Πολιτείας, ζει αρκετά οικονομικά και σεμνά, πηγαίνει κάθε πρωί στο γραφείο του και δεν βγαίνει σχεδόν ποτέ. Η αδελφή του, Άντα, που φωτογραφιζόταν τις παλιές καλές εποχές στο αεροδρόμιο να γυρίζει από την Ιταλία με 30 βαλίτσες, με αμέτρητα φορέματα και πανάκριβα παπούτσια, έχει γίνει σκιά του παλιού κραυγαλέου κοσμικού εαυτού της. Τα τελευταία χρόνια δεν κάνει πια καμία κοσμική εμφάνιση. Κάποιοι λένε ότι έκανε μπαζάρ πουλώντας την γκαρνταρόμπα της, αλλά κανείς δεν το επιβεβαιώνει. Η ίδια λέει συχνά ότι τα κοσμικά την αφήνουν πια εντελώς αδιάφορη. Αντιθέτως οι εχθροί της λένε πως τα κοσμικά πάρτι αδιαφορούν πλήρως για την Αντα. Τελευταίες της φωτογραφίες δείχνουν μια γυναίκα αρκετά καλοβαλμένη να βγάζει βόλτα τα δυο της σκυλάκια στην Κηφισιά. Στην περιοχή που μένει σε ένα διαμέρισμα 260 τ.μ., παρα πολύ μικρό για τη larger than life περσόνα της 13 χρόνια πριν.

Οι συμμαζεμένες

Στην άλλη πλευρά του φεγγαριού υπάρχουν οι κοσμικές που δεν έκαψαν τα φτερά τους από τον ήλιο των φλας και απλά επέλεξαν να πετάνε σε πιο ασφαλή ύψη. Η Ελένη Σαμαρά Κωνσταντοπούλου, η Αγάπη Πολίτη (πρώην Βαρδινογιάννη) και η Ειρήνη Νταϊφά, με οξυδέρκεια και διορατικότητα, πρόλαβαν να διαβάσουν τα σημάδια και τη νέα κατάσταση που ερχόταν. Αυτές οι γυναίκες αντεπεξήλθαν και παρέμειναν στην πρώτη γραμμή, από διαφορετική γωνία. Η πολυφωτογραφημένη κοσμική Ηρώ Κόβα είναι πλέον πρόεδρος της ΕΛΕΠΑΠ, η Μαριάννα Βαρδινογιάννη, η Λία Χατζηπάνου και η Λήδα Βαρδινογιάννη κάνουν πια εμφανίσεις πολύ επιλεκτικές και κυρίως φιλανθρωπικές.

Αυτοί που επανέρχονται

Η Τίνα Δασκαλαντωνάκη ήταν η ψυχή αλλά και η διοργανώτρια πολλών πάρτι. Θυγατέρα του ιδρυτή των Grecotels, ήταν από τις πιο γενναιόδωρες κοσμικές, από τα πιο καλά παιδιά και από τις πιο ενεργές στη δημιουργία events που συζητιόντουσαν πολύ. Είχε και δική της στήλη στα περιοδικά του Στάθη Τσαγκαρουσιάνου, Symbol και Cover Story, για το στυλ, το ταξίδι και την καλή ζωή. Μετά την τεράστια ενδοοικογενειακή διαμάχη του 2009, περιορίστηκε σημαντικά όσο αφορά τις κοσμικότητες, ασχολήθηκε με επιτυχία με τις επιχειρήσεις και τώρα είναι artistic director στη Zeus+Δione. Σιγά-σιγά αρχίζει να ποζάρει πάλι στον φακό και έχει ήδη δυνατή δραστηριότητα στο Instagram. Επίσης δηλώνει ότι πέφτει για ύπνο από τις 10 το βράδυ. Ο Τίμος Τζανές, ο κύριος ρολόγια Montblanc, ο περιζήτητος στους κοσμικούς κύκλους, έχει αποσυρθεί εντελώς και η νέα του ασχολία είναι η θεατρική ερασιτεχνική ομάδα του Κολεγίου Αθηνών, Θεατροπαρέα 08, την οποία ίδρυσε ο Αντώνης Βουράκης (o γνωστός Vourakis) το 2008, την εποχή που ξεκινούσε η κρίση. Κοσμικογράφος μάς λέει: «Στο ερασιτεχνικό θέατρο  βρήκαν μια νέα διέξοδο από το να τρέχουν από πάρτι σε πάρτι. Ανακάλυψαν μια νέα μορφή συλλογικής δράσης». Στο κοινό των παραστάσεών τους στο κολέγιο φέτος ήταν ο Κώστας Καραμανλής και ο τέως Βασιλιάς Κωνσταντίνος. Η παράσταση που ανέβασαν ήταν το Όταν Λείπει η Γάτα, του Σακελλάριου, με τον Τίμο στο πρωταγωνιστικό ρόλο. Στον ρόλο της υπηρέτριας, η επίσης εξαφανισμένη και κάποτε περιζήτητη από τις κοσμικές στήλες εφοπλίστρια Νινέττα Βαφειά. Αυτοί οι άνθρωποι δεν έκαναν τίποτα περισσότερο ή τίποτα λιγότερο από ό,τι επέβαλε η κρίση. Δηλαδή, συμμάζεμα, σκληρή δουλειά και εναλλακτική εκτόνωση.

Aυτοί που εξαφανίστηκαν

Η Καρίνα Χασιώτη, γόνος καλής οικογένειας των βορείων προαστίων, μία από τις πιο εκκεντρικές κοσμικές, έχει εξαφανιστεί από το τοπίο. Στο πάρτι γενεθλίων της, στις 12 Φεβρουαρίου του 2001, είχε σερβίρει σοκολατένια τούρτα από το Fresh, σε σχήμα φερέτρου, ενώ το περιοδικό Life Style κάλυπτε φωτογραφικά το πάρτι. Σοκαρισμένη αλλά και χαρούμενη, η κοσμική Αθήνα έτρωγε το σοκολατένιο φέρετρο και πόζαρε στον φακό. Η Χρυσάνθη Ραψομανίκη, επίσης ισχυρή ψυχή του πάρτι, χώρισε από τον Ευάγγελο Τερζόπουλο και κάνει εναλλακτική ζωή κοσμικής απεξάρτησης στην Ινδία. Η Βιργινία Βεντουράκη επίσης εξαφανίστηκε, ενώ τον περασμένο Μάρτιο πούλησε τη βίλα της στην Τήνο στην κουμπάρα της Κλέλια Χατζηιωάννου, στην τιμή των 1.800.000 ευρώ. Η κυρία των δημοσίων σχέσεων Ζωή Μπελούκα, που έκανε τα μεγαλύτερα πάρτι της πόλης, έχει αποσυρθεί από τα κοσμικά, εργάζεται στην ΕΡΤ και έχει γίνει συγγραφέας. Πρόσφατα εκδόθηκε το πρώτο της βιβλίο, με τίτλο οι Γυναίκες του Αυγούστου. Το ζεύγος Γιώργος και Τατιάνα Κορωνιά βρίσκεται επίσης στη λίστα με τους εξαφανισμένους. 0 68άχρονος πάλαι ποτέ ισχυρός άντρας της Vodafone κατάφερε να σώσει τη πολυφωτογραφημένη βίλα του στη Φιλοθέη, πούλησε το σκάφος του και αποφεύγει την οποιαδήποτε πρόσκληση σε κοσμικά. Το ίδιο συμβαίνει και με τη Γιούλη Σφηνιά, η οποία σχεδόν, όπως λένε οι φήμες, έχει κλειστεί στο σπίτι της και επισκέπτεται κυρίως μοναστήρια.

Παντρεύτηκαν και μαζεύτηκαν
Ο άλλοτε εκκεντρικός playboy Χάρης Βαφειάς ασχολείται αποκλειστικά με τα εφοπλιστικά. Η Κλέλια Χατζηιωάννου πρόσφατα βάφτισε τη δεύτερη κόρη της. Και οι δύο πρώην μεγαλοκοσμικοί ανήκουν σε αυτούς που μεγάλωσαν και αφοσιώθηκαν στις οικογένειές τους.

Τελείωσαν τα χρήματα;

Κοσμική persona της εποχής μάς λέει με επίγνωση και αποφασιστικότητα: «Δεν τελείωσαν τα χρήματα. Απλά με την κρίση έγινε ξαφνικά σαν μόδα όλοι οι πλούσιοι να κάνουν παράπονα και να λένε “είμαστε χάλια, μας χτύπησε η κρίση αλύπητα. Έχουμε προβλήματα. Μη μας ματιάσουνε που είμαστε καλά. Συμπάσχουμε με τον τρόπο μας. Δηλαδή, γκρινιάζοντας”». Αυτό κάνουν πλέον οι πλούσιοι. Γκρινιάζουν και κάνουν prive πάρτι στις βίλες και στα σκάφη τους, χωρίς φωτογράφους.

Μερικά συμπεράσματα

Η κοσμική ζωή της Αθήνας τελείωσε λόγω της κρίσης. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τελείωσαν και τα χρήματα από τους πλούσιους κοσμικούς. Απλά άλλαξε ο τρόπος που γίνονται τα πάρτι. Επίσης οι κοσμικοί των ’00s μεγάλωσαν, έκαναν οικογένεια, μαζεύτηκαν. Και το τοπίο νέκρωσε, γιατί απλά δεν μπορούσε να δημιουργηθεί μια διάδοχη κατάσταση στην καμένη γh που παρέλαβαν οι 20 something των ’00s. Η δεξαμενή αισιοδοξίας στέρεψε. Ο θεμελιώδης κανόνας «ξοδέψτε και φωτογραφηθείτε» έκανε τον κύκλο του. Λαμπερή κοσμικογράφος της εποχής εξηγεί: «Δεν γίνονται πια πάρτι, μόνο εκδηλώσεις δημοσίων σχέσεων. Δεν υπάρχει η αίσθηση του τότε, δηλαδή ότι πηγαίναμε σε κλαμπ, χορεύαμε σε ένα multimix crowd. Τότε ήταν η Μαριάννα Λάτση και ο Σάκης Ρουβάς ανακατεμένοι με νέα φρέσκα παιδιά, αλλά και με τη Ζωζώ και την Έφη Θώδη. Τώρα υπάρχει σχεδόν παντού σε κάθε είσοδο ο χορηγός. Λογικό είναι όσοι έχουν ακόμη χρήματα -και είναι πολλοί- να μη θέλουν να εκτεθούν. Παλιά υπήρχαν οι κοσμικές στήλες, τώρα οποιαδήποτε μπορεί να φωτογραφηθεί από μια έξοδό της στο Instagram και να γίνει viral». Τελείωσαν τα πάρτι στο Γκστάαντ, οι αναζητήσεις για το αν η Μυκόνος ή η Σαντορίνη έχουν τα καλύτερα σοκάκια για να φωτογραφηθείς και η αγωνία για το αν θα βρεις εισιτήριο για το Ντουμπάι. To Greek Trend που γιγαντώθηκε στους Ολυμπιακούς Αγώνες, αποδείχτηκε εφήμερο. Η ατάκα «ήμουν στο νησί αλλά δεν βγήκα καθόλου, πέρασα τις μέρες μου στην πισίνα μαυρίζοντας και πίνοντας», που κυκλοφορούσε από το 2000 μέχρι το 2003 στο στόμα κάθε κοσμικού που σεβόταν τον εαυτό του, τώρα φαίνεται γραφική και αρκετά γελοία. Οι εκδότες της εποχής που ήταν και σταρ, όπως ο Κωστόπουλος και ο Λυμπέρης καταστράφηκαν, οι δημοσιογράφοι που έδιναν το «παρών» συχνά σε πάρτι, ο Χατζηνικολάου, η Στάη και ο Παναγιωτόπουλος, ασχολούνται πια αυστηρά με την καριέρα τους και τις επαγγελματικές τους υποχρεώσεις. Ακόμη και οι αντροπαρέες εξαφανίστηκαν. Ο Παύλος Εμμανουήλ κάνει πάρτι μόνο με τους μηχανόβιους φίλους του. Το ίδιο και ο Πάνος Ζήνας. Ο Λάκης Γαβαλάς συνεχίζει απτόητος, σαν ένας από αυτούς που το έχουν χειριστεί καλά και αυτοσαρκάζονται, ενώ η Εύη Καρατζά έχει αποφασίσει να κάνει πιο ήρεμες εξόδους. Οι νέες αφίξεις στο libro d’oro των κοσμικών έχουν ελαττωθεί έως εξαφανιστεί. Ίσως για να ανοίξει ο χώρος να μπει η νέα κοσμική πραγματικότητα. Ίσως πιο καλόγουστη και πιο γειωμένη. Ίσως και πιο σνομπ. Αλλά σίγουρα διαφορετική και καθόλου αθώα. Γιατί η προηγούμενη γενιά κοσμικών ήταν αθώα και υπερβολικά εκτεθειμένη.