Υπέρ της απεργίας ψήφισε εχθές το μεγαλύτερο συνδικαλιστικό όργανο των ηθοποιών στο Hollywood (SAG – AFTRA), των 160 χιλιάδων τηλεοπτικών και κινηματογραφικών ηθοποιών και το Twitter από όλο αυτό είχε ΄ένα αίτημα: Fran For President. Ακολουθώντας το παράδειγμα των σεναριογράφων που απεργούν περισσότερο από δύο μήνες, οι ηθοποιοί ανακοίνωσαν τις απεργιακές κινητοποιήσεις τους, μπλοκάροντας όλες τις παραγωγές που είναι σε εξέλιξη.
Η Fran Drescher από τον ρόλο της προέδρου του σωματείου ανακοίνωσε την απεργία με έναν καθηλωτικό λόγο. Η απεργία που ξεκίνησε επίσημα από σήμερα τα μεσάνυχτα, σημαίνει για όσους ηθοποιούς συμμετέχουν σε αυτή, πως απαγορεύεται να παίξουν σε ταινίες, σειρές, αλλά και να παραβρεθούν σε προωθητικές εκδηλώσεις για τη δουλειά τους, όπως είναι οι επίσημες πρεμιέρες.
Εξού και η αποχώρηση των πρωταγωνιστών της ταινίας Oppenheimer στο Λονδίνο, λίγη ώρα μετά την ανακοίνωση της Drescher που συνέβαινε στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, αλλά και η στήριξη της Margot Robbie από το κόκκινο χαλί της πρεμιέρας της ταινίας Barbie στο Λος Άντζελες που είπε πως σίγουρα στηρίζει τα σωματεία αλλά και πως θα συμμετέχει στην απεργία.
Μεταξύ άλλων η “Νταντά Αμέσου Δράσεως” ανέφερε εχθές:
«Τα μάτια του κόσμου και ειδικά τα μάτια των εργατών είναι στραμμένα πάνω μας. Αυτό που μας συμβαίνει είναι σημαντικό. Αυτό που μας συμβαίνει συμβαίνει σε όλη την εργατική τάξη. Με σοκάρει πώς οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργαστήκαμε μάς συμπεριφέρονται έτσι. Ντροπή τους», είπε σφίγγοντας τις γροθιές της, οργισμένη για τα υπερκέρδη των studios. Η 65χρονη ηθοποιός που ποτέ δεν σταμάτησε να μιλά για την απληστία της κινηματογραφικής βιομηχανίας, ανέλαβε τη θέση της πρόεδρου το 2021.
ΟΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Η αρχική διαμάχη τόσο των ηθοποιών όσο και των σεναριογράφων, ξεκίνησε λόγω της ανόδου του streaming και σύντομα εξελίχθηκε σε πόλεμο. Μια πρώτη διεκδίκηση είναι η ρύθμιση των self tapes των ηθοποιών, πρακτική που ξεκίνησε εν μέσω πανδημίας για να καταλήξει σήμερα σε όλο και λιγότερα διά ζώσης castings. Αυτή όμως είναι μια διεκδίκηση- πταίσμα μπροστά στις αποζημιώσεις, τα δικαιώματα από τις προβολές (οι οποίες είναι εξαιρετικά μειωμένες λόγω streaming) αλλά και τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, που θυμίζει λίγο – πολύ το πρώτο επεισόδιο της τελευταίας σεζόν του Black Mirror με τη Salma Hayek.
Η προοπτική της «αντικατάστασης» των ηθοποιών από την τεχνητή νοημοσύνη είναι κάτι καινούργιο, είναι τρομακτικό και όλοι ανησυχούν ότι μπορεί να βρεθούν σε ένα sequel ταινίας για την οποία δεν θα πληρωθούν ποτέ», εξήγησε δικηγόρος μιλώντας στους New York Times.
THROWBACK ΣΤΙΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ ΠΡΙΝ ΑΠΟ 43 ΧΡΟΝΙΑ
Για την ιστορία, η τελευταία μεγάλη απεργία των ηθοποιών του Hollywood είχε γίνει τον Ιούλιο του 1980 με την εμφάνιση της συνδρομητικής τηλεόρασης αλλά και την επανάσταση του βίντεο, όταν οι ηθοποιοί φοβισμένοι για το μέλλον τους, κατέβηκαν σε απεργία, ζητώντας 40% αύξηση των αμοιβών τους την επόμενη τριετία αλλά και ποσοστά επί των κερδών όταν η δουλειά τους προβαλλόταν στη συνδρομητική τηλεόραση ή σε βιντεοκασέτα.
Η συμφωνία μεταξύ των studios και των σωματείων, ήρθε τρεις μήνες αργότερα, έπειτα από σημαντικές καθυστερήσεις στην έναρξη των νέων τηλεοπτικών προγραμμάτων της σεζόν 1980-1981. Από αυτήν την καθυστέρηση υπολογίζεται ότι η βιομηχανία έχανε 40 εκατομμύρια δολάρια για κάθε εβδομάδα απεργίας, αλλά στο τέλος της οι ηθοποιοί είχαν κερδίσει 32,5% αύξηση των αμοιβών και 30% αύξηση στις αποζημιώσεις τους. Την ίδια χρονιά οι ηθοποιοί μποϊκόταραν τα βραβεία Emmy, προηγούμενο που κάνει τους ανθρώπους του θεσμού να ανησυχούν ότι κάτι τέτοιο ίσως συμβεί και στη φετινή διοργάνωση της 18ης Σεπτεμβρίου.
Κλείνοντας με την Fran Drescher, μια από τις πιο αντισυμβατικές περσόνες του Hollywood εδώ και χρόνια, φάνηκε να έχει κάθε λόγο να θεωρείται παραπάνω από κατάλληλη για αυτή τη θέση. Τουλάχιστον καθηλωτική.