To μοντέλο “Καινούργιου” στην ελληνική tv

Γράφει η Αλεξάνδρα Τσόλκα για το τεύχος του DownTown που κυκλοφορεί.

Ένας τεράστιος όγκος συχνά ανούσιων, στο όριο του γελοίου, πληροφοριών διακινούνται καθημερινά από τα ΜΜΕ –κυρίως τα διαδικτυακά–, που αφορούν στα λεγόμενα δημόσια πρόσωπα. Το περιττό, το «έλα να γεμίσουμε την κενή σελίδα», το χαζό και το κάποτε επικίνδυνα ανόητο συσσωρεύονται σαν ξεροπόταμος μετά από νεροποντή που έγινε χείμαρρος βλακείας.

Δίπλα στο φαινομενικά αθώο καραδοκεί η εισβολή στην ι δ ι ω τ ι κ ή ζ ω ή των δημόσιων προσώπων και τις ίδιες τους τις ελευθερίες. Τα παιδιά, οι ερωτικές ή σεξουαλικές επιλογές τους, οι γονείς και τα αδέλφια τους, μια αφημένη νύχτα στο αλκοόλ, μια ατημέλητη εμφάνιση και η αξιολόγησή τους: η κακιά μάνα, η «πλαστικιά», ο μεθύστακας, η γριά! Και ενώ δεν είναι λίγοι οι δημοσιογράφοι –ακόμη και οι βετεράνοι του κάποτε κραταιού lifestyle– που προβληματίζονται για τα σημεία ισορροπίας της σύγκρουσης αυτής ανάμεσα στην ελευθερία της έκφρασης και το δικαίωμα των προσώπων της επικαιρότητας στον ιδιωτικό βίο, υπάρχει το καταιγιστικό τηλεοπτικό φαινόμενο δημοσιοποίησης των πάντων και αυτοαναφοράς να ανοίγει μόνο του διάπλατα την πόρτα του ιδιωτικού του βίου: Κατερίνα Καινούργιου!

Η Κατερίνα Καινούργιου, εξ απαλών ονύχων εργαζόμενη στην τηλεόραση, σχεδόν μεγάλωσε μέσα στα τηλεοπτικά πλατό και στούντιο. Από το 2004 δούλευε ως ρεπόρτερ στην πρωινή εκπομπή «Χωρίς Ταμπού» που παρουσίαζε η Μαρία Μπεκατώρου στον τηλεοπτικό σταθμό ΤηλεΆστυ, κάνοντας δηλαδή «βαρύ αγροτικό» στην εσχατιά της ιδιωτικής τηλεόρασης. Καλλιεργημένη, με μόρφωση στο αντικείμενό της μιας και αποφοίτησε από το τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, ευγενής, με σεβασμό στους άλλους, με εφηβική σχεδόν αθωότητα, αυθόρμητη, επικοινωνιακή, έχει όλες τις χάρες πάνω της.

Και κάπου εκεί –και ίσως για όλα τα παραπάνω– αρχίζει πιθανόν να χάνει τη λεπτή γραμμή της
ίδιας της αυτοπροστασίας της ανάμεσα στη δημόσια περσόνα και την ιδιωτική ζωή της.
Δημοσιοποιεί η ίδια στην επιτυχημένη εκπομπή της λεπτομέρειες –ακόμα και τις πλέον ανούσιες απ’ αυτές που λέγαμε στην αρχή– ή και κεφαλαιώδη για την ίδια θέματα με την ίδια ακριβώς ελαφρότητα. Οι σχέσεις της. Η τοξικότητά τους. Οι χωρισμοί της. Πρώην που έχουν άλλες σχέσεις αλλά πάνε και της χτυπάνε τα κουδούνια απρόσκλητοι έξω από το σπίτι της. Τι της λέει ο ψυχίατρός της! Το αν θα βρει σύντροφο και αν θα γίνει μάνα. Το τι ψηφίστηκε ως νόμος για τις άδειες των γυναικών και την έμμηνο ρήση συνδέεται με τη δική της περίοδο και το πόσο υποφέρει.

Και αυτολογοκρίνεται. Αυτοψυχαναλύεται. Παραπονιέται στο κοντρόλ και στους συνεργάτες της στο πλατό για θέματα της εκπομπής. Διαψεύδει δημοσιεύματα. Απαντά σε σχόλια άλλων εκπομπών για εκείνη. Απαντά γενικά, ακόμη και στη Μουτίδου, γιατί δεν της άρεσε μια εμφάνιση της Κατερίνας, επιστρατεύοντας τη γυναικεία ενδυνάμωση και αλληλεγγύη. Σιβυλλικοί μονόλογοι με θέμα την Κωνσταντίνα Σπυροπούλου και εντάσεις που έφερναν το κοινό αν μη τι άλλο σε άβολη σύγχυση. Οι ορμόνες της και η επιθυμία της να προβεί στη διαδικασία κατάψυξης ωαρίων και πως δεν θέλει να έχει πρησμένη κοιλιά. Καθημερινή αυτοαναφορά και δημοσιοποίηση ιδιωτικών στιγμών, σκέψεων, επαφών, ερώτων και αντιζηλιών. Και το κοινό βομβαρδισμένο με λεπτομέρειες της ζωής μιας άλλης – οικείας μεν, απόμακρης δε! Του αρέσει; Μάλλον ναι, αν κρίνουμε απ’ τα θριαμβικά νούμερα της γλυκιάς Κατερίνας, μοναδικής ίσως κερδισμένης σε αυτή την άχαρη για την ψυχαγωγία σεζόν!

Η βετεράνος της ιδιωτικής τηλεόρασης, η μοναδική ίσως super star της και τρελή ισορροπίστρια στη διαχωριστική γραμμή του μοιράσματος με το κοινό τού απλώς κοινωνικού και της απόλυτης προφύλαξης του ουσιαστικά προσωπικού Ελένη Μενεγάκη λέει για την Κατερίνα από τον αέρα της δικής της εκπομπής – μιας και συνηθίζεται αυτό το παράξενο ήθος στην ελληνική τηλεόραση η μία να σχολιάζει την άλλη: «Πραγματικά, επειδή θυμάμαι όταν είχα καλεσμένη την Κατερίνα στην εκπομπή και μιλούσε πάντα έτσι ανοιχτά, σε βαθμό που κάποιες φορές με έπιαναν τα γέλια και της έλεγα “Κατερίνα μου, γιατί τα λες αυτά;” ή άλλες φορές την κοιτούσα κι έλεγα “ενώ είναι έμπειρη τηλεοπτικά ή θέλει και τα λέει ή έχει και μικρές στιγμές που δείχνει σαν να είναι πιο φρέσκο παιδί μέσα στην τηλεόραση”. Κάποια πράγματα που είναι τελείως για τον εαυτό μας, για τις σχέσεις μας, πολύ δικά μας δεν χρειάζεται νομίζω να τα λέμε. Όχι να μη μιλάς για τον εαυτό σου, αλλά είναι άλλο το τι λες με τους φίλους σου στο σπίτι σου ή με έναν ειδικό. Κάποια πράγματα μπορεί να μη χρειάζεται να αναφέρονται στην τηλεόραση.»

Εδώ ακριβώς ανοίγει ένα μεγάλο θέμα. Ο αέρας της εκπομπής της Κατερίνας Καινούργιου γίνεται όχημα για μια έκθεση ζωής σαν κούκλας σε βιτρίνα! Η Κατερίνα όμως είναι ένας ζωντανός, κατοικημένος, ωραίος και αυθόρμητος άνθρωπος, που σε ένα άλλο επίπεδο ανοίγει την κερκόπορτα της ύπουλης εισβολής του κοινού, των χρηστών των social media και των κωπηλατών στις γαλέρες των διαδικτυακών ΜΜΕ στα πιο μύχια της ύπαρξής της με άλλοθι ό,τι ίσως η ίδια θα ήθελε ή έχει υποπτευτεί. Και έχει ήδη πληρώσει το κόστος της δημόσιας εικόνας. Λίγες παρουσιάστριες έχουν γίνει τόσο μισογυνικός στόχος όσο η Κατερίνα – αν και καμία δεν την έχει γλιτώσει τελείως!

Χαρακτηρισμοί όπως «Μπίμπο», σχόλια τύπου «τι δουλειά έχει κι ασχολείται με τα Τέμπη αυτή;» ή για τις αισθητικές επεμβάσεις, το ντύσιμο και την εμφάνισή της και η υποτίμηση των γνώσεών της επειδή είναι ωραία είναι ήδη ο οβολός που πλήρωσε ως «βαρκάτικα» για να περάσει στην άλλη όχθη της διασημότητας του ποταμού Άδη.

Σε ένα άλλο επίπεδο πάλι, δεν έχει σημασία ποιο είναι το πρόσωπο που παρουσιάζει στ’ αλήθεια αφού είναι
celebrity. Στην αλά Φάουστ σύγχρονη συμφωνία διασημότητάς της, λοιπόν, η αρχή είναι δεδομένη: «Celebrities
αγαπημένοι, θα είστε γνωστοί σε όλους αλλά στην ουσία σε κανέναν!». Και όσο ειλικρινείς κι αν είναι οι προθέσεις της όποιας Κατερίνας να είναι ο εαυτός της, σαν να κοιτιέται σε καθρέφτη, αυτό είναι αδύνατον μιας και, με διάμεσο την οθόνη, αυτό που είναι δεν είναι αυτό που βλέπει ο υπόλοιπος κόσμος. Γίνεται λοιπόν αυτό που αντιπροσωπεύει! Η πολυτέλεια του να είσαι ο «εαυτός σου» αφορά πλέον μόνο στην πλήρη ανωνυμία. Η διασημότητα ακούγεται εξαντλητική, αλλά δεν μπορείς να τα έχεις όλα σ’ αυτή τη ζωή!

Ναι! Ο τηλεθεατής ανοίγει την τηλεόραση στην ψυχαγωγία ως συντροφιά, ως αντίδοτο στη μοναξιά κάποτε, ως παρηγοριά, ως διασκέδαση και κάποτε ως απλή, βασική καλλιτεχνική καλλιέργεια. Ε, τι να κάνουμε τώρα που οι ευκατάστατοι έχουν πρόσβαση σε αυτό που λέμε «υψηλή» κουλτούρα περιδιαβαίνοντας στους διαδρόμους
μουσείων κι όχι από τον καναπέ μπροστά στην τηλεόραση! Αυτό λοιπόν το λαϊκό κοινό θέλει να αντιμετωπίζει
παρόμοια προβλήματα με τους stars και να γνωρίζει πως έχουν τα βάσανα. Θέλει και να μοιράζεται πραγματάκια απ’ τη ζωή του διάσημου προσώπου που ξεχωρίζει. Θέλει και αυτό το πρόσωπο να είναι σαν τον ίδιο και όχι σοβαροφανές ή ξύλινο. Όμως και εδώ υπάρχει η ειδοποιός διαφορά. Το αγαπητό πρόσωπο οφείλει να ξέρει πως κάνει μια δημόσια, απόλυτα υπεύθυνη και βαρύτατη εργασία, παντοδύναμη, που το φέρνει στα σπίτια εκατομμυρίων και πως αυτό δεν αφορά στον εαυτό του.

Το κοινό και η ευθύνη απέναντί του είναι πριν και πάνω από το «εγώ» του. Άλλο το «νιώθω άνετα να είμαι φιλικός και χαλαρός στο δημόσιο αέρα των εκπομπών» κι άλλο να θεωρώ πως έχει ενδιαφέρον να είμαι όπως με τους κολλητούς μου, την παρέα μου, την οικογένειά μου ή τον εαυτό μου με πιτζάμες στο λίβινγκρουμ! Γι’ αυτούς τους λόγους και με δηλωμένη τη συμπάθεια που νιώθουμε για τη γλυκύτατη Κατερίνα Καινούργιου, θα θέλαμε ως άτομο να τη δούμε να προστατεύεται δημόσια και να επικεντρώνεται έμπειρα στο ρόλο της ως παρουσιάστρια.

 

Τα σημεία διανομής του free DownTown: https://downtown.gr/poy-tha-vreite-to-neo-downtown-freepress/