Χριστόφορος Παπακαλιάτης: Η επιτυχία της σειράς φαινόμενο “Maestro” σε αριθμούς

Πώς ένα ξεχασμένο σενάριο στο desktop του Χριστόφορου Παπακαλιάτη κατάφερε να κατακτήσει την κορυφή του Netflix σε 53 χώρες;

Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης δεν έχει ανείσπρακτους λογαριασμούς με την επιτυχία. Στις 13 Οκτωβρίου 2022 η σειρά «Maestro» έκανε πρεμιέρα στο Mega. 15.000 tweets γράφτηκαν εκείνο το βράδυ για την τηλεοπτική σειρά-φαινόμενο – πολλά αφορούσαν και το γαλάζιο αυτοκίνητο του Παπακαλιάτη, το οποίο αγόρασε πριν από είκοσι πέντε χρόνια για να κυκλοφορεί στους Παξούς κι ανήκει πλέον στη μητέρα του. Και όταν ανέβηκε το πρώτο podcast για το «Maestro», 30.000 άνθρωποι πατήσαμε play. Εκείνο το πρώτο επεισόδιο με τίτλο «Claire de Lune» το είδαν 1.200.000 τηλεθεατές και –πρωτοφανές για ελληνική σειρά– μόλις ανέβηκε στο megatv.com, τις πρώτες δέκα ώρες το παρακολούθησαν 100.000 χρήστες. Η αδιάψευστη αλήθεια των αριθμών αποτυπώνει τη μαζική επιτυχία μιας σειράς που τότε κάποιοι χαρακτήρισαν ειρωνικά ως «καλή για τα ελληνικά δεδομένα». Εκείνο το πρώτο επεισόδιο –ή ένα rough cut του– είχαν ήδη δει το καλοκαίρι του 2022 οι άνθρωποι του Netflix, που είχαν έρθει στην Ελλάδα για ένα σκοπό: να αποφασίσουν αν το «Maestro» θα γινόταν η πρώτη τηλεοπτική σειρά που θα έμπαινε στην ταινιοθήκη του. Να σημειωθεί ότι τα γυρίσματα ήταν σε εξέλιξη και ότι η όλη συζήτηση με το Netflix είχε ξεκινήσει τον Δεκέμβριο του 2021.

ΤΟ ΣΩΣΤΟ TIMING (ΔΕΝ) ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Χριστόφορος Παπακαλιάτης δεν πλάθει κόσμους ανεξάρτητα από τη ζωή του. Μετά από έντεκα χρόνια αποχής από την τηλεόραση επέστρεψε με μια τηλεοπτική σειρά που έγινε το εφαλτήριο για την εξωστρέφεια της ελληνικής μυθοπλασίας (ακολουθεί –και βάζουμε στοίχημα– το «Milky Way» του Βασίλη Κεκάτου, πάλι από τη Foss Productions). Είχε πρόγραμμα, όραμα και τον Στέλιο Κοτιώνη να βρίσκει το απαραίτητο budget για να κερδίσει το στοίχημα του Netflix. Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΚΟΜΕ κάθε επεισόδιο του «Maestro» στοίχισε κάτι παραπάνω από 250.000 ευρώ. Η εμπορική συμφωνία έκλεισε όταν δόθηκε στους ανθρώπους του Netflix όλο το υλικό της σειράς για review. Μπορεί ο συνδιευθύνων σύμβουλος του Netflix να είναι ελληνικής καταγωγής, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι άνθρωποι της πιο αναγνωρίσιμης πλατφόρμας δεν έτρεξαν έρευνες για να αξιολογήσουν το τηλεοπτικό προϊόν προς πώληση. (Σημείωση: Δεν υπήρχε μόνο προσφορά από το Netflix, ήταν επιλογή του Παπακαλιάτη και της Foss Productions η συγκεκριμένη πλατφόρμα.)

Στις 11 Νοεμβρίου 2022, επισημοποιήθηκε το φλερτ του Χριστόφορου Παπακαλιάτη με το Netflix. Η Veronica Vitali, υπεύθυνη εξαγορών περιεχομένου του Netflix Italia, θεωρεί το «Maestro» ως το είδος της σειράς που αναζητά η υπηρεσία ροής από την αναπτυσσόμενη ελληνική τηλεοπτική βιομηχανία. Ποιο κοινό μπορεί να αντισταθεί σε φωτογενή ερωτικά τρίγωνα, δυσλειτουργικές οικογένειες και εγκληματική δραστηριότητα, που όλα συμβαίνουν σε μια φαινομενικά τέλεια μικροσκοπική πόλη; Το Netflix έχει γυρίσει περισσότερες από 10 παραγωγές στη χώρα τα τελευταία χρόνια, μεταξύ των οποίων το «Glass Onion: A Knives Out Mystery » του Rian Johnson και τη «Χαμένη Κόρη» της Maggie Gyllenhaal. Δεν είχε την πολυτέλεια ο Παπακαλιάτης να αποτύχει. Και δεν έκανε καμία βεβιασμένη κίνηση. Επί παραδείγματι, την πρωτότυπη μουσική της σειράς υπογράφει ο Κώστας Χρηστίδης, που συνεργάστηκε με τον Παπακαλιάτη στο «Αν» και στο «Ένας άλλος κόσμος» και έχει στο βιογραφικό του συνεργασίες με στούντιο-κολοσσούς του Λος Άντζελες: Universal, Sony/Columbia Pictures, Warner Bros., MGM, Disney, Miramax, Paramount Pictures. Στις 19 Δεκεμβρίου η σειρά ήταν διαθέσιμη στο Netflix σε Ελλάδα και Κύπρο. Με το καλημέρα σκαρφάλωσε στην κορυφή κι έμεινε επί δύο μήνες καρφωμένο στα πέντε πιο δημοφιλή. Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης έγινε το πιο πολυσυζητημένο πρόσωπο της φετινής χρονιάς κάνοντας απλώς τη δουλειά του. Χωρίς κανένα ίχνος σολιψιστικής παρέκκλισης.

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ «MAESTRO IN BLUE»

Στις 17 Μαρτίου η σειρά του Χριστόφορου Παπακαλιάτη με τον τίτλο «Maestro in Blue» έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της και μέσα σε λίγες ώρες έφτασε τις 7,3 εκατομμύρια ώρες προβολής. Ο δημιουργός του κάνει stories βλέποντας τη σειρά του να σκαρφαλώνει στη δεκάδα (Top 10) σε 31 χώρες και δεν βρίσκει τα λόγια να εκφράσει την ευγνωμοσύνη του. Από την Αργεντινή μέχρι το Λίβανο και από την Ουρουγουάη μέχρι τη Φινλανδία όλοι βλέπουν τη Μαρία Καβογιάννη, ακούν την «Προσευχή» της Χαρούλας Αλεξίου και ερωτεύονται την Κλέλια Ανδριολάτου και τους Ορέστη Χαλκιά και Γιώργο Μπένο. «Όταν βλέπεις ότι κάτι για το οποίο έχουν δουλέψει τόσοι άνθρωποι τόσο σκληρά αρχίζει να αποδίδει (περισσότερο από όσο φανταζόσουν) τότε αισθάνεσαι τη χαρά και την όρεξη να το κάνεις ακόμα καλύτερο», έγραψε στο Instagram μετά την πρεμιέρα στο Λος Άντζελες ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης. Ακόμη και στο ταξίδι του κλείστηκε στο ξενοδοχείο του στη Νέα Υόρκη (όπου βραβεύτηκε από την ομογένεια για το «Maestro» και η εκδήλωση έλαβε χώρα στον Καθεδρικό Ναό της Αρχιεπισκοπής της Νέας Υόρκης υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη) και δούλευε το σενάριο των επεισοδίων της δεύτερης σεζόν, που ξεκινά γυρίσματα την Πρωταπριλιά. Δεν αναζητά την κολακεία. Δεν αναζητά την επιβεβαίωση. Είναι αγχωμένος με τα διαδικαστικά της παραγωγής. Γιατί έτσι είναι φτιαγμένος ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης. Έχει γράψει τα τέσσερα επεισόδια του δεύτερου κύκλου και ήδη σκέφτεται τα επόμενα τέσσερα. Και μετά το τέλος του «Maestro» θα γυρίσει επιτέλους την ταινία που έχει σε αναμονή εδώ και δύο χρόνια, με πρωταγωνιστή ένα 7χρονο παιδί. Επίσης, σκέφτεται να εγκαταλείψει την υποκριτική.

ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΑΠΑΚΑΛΙΑΤΙΚΟ ΣΥΜΠΑΝ

Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης είναι τελειομανής και εργασιομανής σε τέτοιο βαθμό που μπορεί η Κλέλια Ανδριολάτου να διοργανώνει πάρτι στους Παξούς κι εκείνος να κοιτάει τις λεπτομέρειες για το γύρισμα της επόμενης ημέρας. Πραγματικό γεγονός. Μπορεί η Μαρία Καβογιάννη να έχει καλέσει τις φίλες της (τη Βίκυ Σταυροπούλου π.χ.) για ολιγοήμερη ξεκούραση κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων κι εκείνος να κοιτάει τα πλάνα των προηγούμενων επεισοδίων. Συνέβη. Είναι απερίσπαστος κι απροσπέλαστος όταν δουλεύει. Όταν προβλήθηκε το φινάλε του «Maestro» είχε συγκεντρώσει τους ηθοποιούς του στο σπίτι του για να το δουν παρέα. Την επόμενη μέρα ξύπνησε νωρίς με πονοκέφαλο από το κόκκινο κρασί και στρώθηκε στο γράψιμο. Ξέρει ότι είχε το χρόνο να δουλέψει εννέα επεισόδια επί δύο χρόνια.

Την επομένη του φινάλε, λοιπόν, είχε κολλήσει με την εξέλιξη της ιστορίας του Σπύρου. Από το πρώτο gay φιλί στην ελληνική τηλεόραση και το πρόστιμο του ΕΣΡ των 100.000 ευρώ μέχρι την αποτύπωση της σχέσης του Αντώνη με τον Σπύρο, ο Χριστόφορος θέλει να δείξει ότι η αγάπη είναι απλώς αγάπη. Δεν πιστεύει ότι όλες οι ελληνικές οικογένειες είναι ομοφοβικές και δυστυχισμένες. Πίσω στον Σπύρο του «Maestro»: Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου προβλήθηκε το τελευταίο επεισόδιο της σειράς. Την επόμενη ημέρα, ο Χριστόφορος είχε κανονίσει να πάει εκδρομή με τα αδέλφια και τα ξαδέλφια του και –εννοείται– πήρε μαζί του το laptop για να σκεφτεί το μέλλον του Σπύρου. Μπορεί να ξενυχτήσει απλώς για να γεμίσει τις σελίδες με σημειώσεις και να τις σκίσει όταν τις διαβάσει το επόμενο πρωί. Μάλλον η Χάρις Αλεξίου ξέρει να διαβάζει χαρακτήρες.

Μετά την παγκόσμια επιτυχία του «Maestro» σε Αμερική, Αυστραλία και στην ισπανόφωνη αγορά ανέβασε ένα συγκινητικό βίντεο που ευχαριστεί τον Παπακαλιάτη για την ευκαιρία που της έδωσε. «Αυτόν το σπόρο που έβαλε και ανοίχτηκε η χώρα σε όλο τον πλανήτη να τον εισπράξει, να τον χαρεί, γιατί είναι σαν μωρό παιδί που θέλει να τα κάνει όλα από την αρχή. Δεν ικανοποιείται με τίποτα και του αξίζουν πάρα πολλά μπράβο. Ευχαριστώ, Χριστόφορε, που μπήκα και μπήκες στην καρδιά μου», είπε. Δεν εφησυχάζει ο Χριστόφορος με την επιτυχία. Θέλει πάντα να ξεπερνά τον εαυτό του. Περισσότερο τον αγχώνει το 8,4 του IMDb δίπλα στο «Maestro in Blue» παρά τον ικανοποιεί. Δεν ζητά στη συμπεριφορά των γύρω του την αντανάκλαση της δικής του αυταξίας. Δεν κυνηγά την υπερβάλλουσα κι εφήμερη λάµψη.

Το πιο σοκαριστικό με τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη είναι το γεγονός ότι δεν φέρεται σαν «celebrity». Συνειδητά. Είναι γειωμένος. Δύσκολα θα βρεθεί ηθοποιός και συνεργάτης του Χριστόφορου Παπακαλιάτη που δεν θα αναγνωρίσει πόσο δοτικός και γενναιόδωρος άνθρωπος είναι. Ο Παπακαλιάτης φτιάχνει καριέρες. Ο Ορέστης Χαλκιάς λαμβάνει μηνύματα για το «Maestro» από τις Φιλιππίνες, την Ιταλία, το Βέλγιο και τη Γερμανία. Θα λάβει και από το Ισραήλ και τη Μάλτα άμεσα γιατί η σειρά εκεί είναι στο Top 3. Και όταν θα σηκώσει το τηλέφωνο για να προτείνει ένα ρόλο σε κάποιον, κανείς δεν του αρνείται. Ούτε οι φίλοι του (Χρήστος Λούλης, Μαρία Καβογιάννη που τη θεωρεί οικογένειά του, Στεφανία Γουλιώτη, Αντίνοος Αλμπάνης), αλλά ούτε και ηθοποιοί όπως ο Γιάννης Τσορτέκης.

ΑΝΤΊ ΕΠΙΛΌΓΟΥ

Ουσιαστικά, το ταξίδι του «Maestro» ξεκίνησε στο Λος Άντζελες, εκεί όπου κατέληξε. Τον Ιούνιο του 2016 εκεί έκανε πρεμιέρα και η ταινία «Ένας άλλος κόσμος». Στα 40 του τότε ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης έπαθε κρίση μέσης ηλικίας και πήρε μια απόσταση από τα πράγματα για να συμφιλιωθεί με τον εαυτό του. Έστησε εκεί μια νέα ζωή και εξέλιξε τον εαυτό του σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο. Έκανε παρέα με τον Πάνο Βλάχο, τον Πάνο Μουζουράκη, τον Δημήτρη Γιαννέτο και την Ιωάννα Τριανταφυλλίδου. Fun fact: Είχε ήδη γράψει μια ερωτική ιστορία για ένα μουσικό που πήγαινε στους Παξούς. Αυτή την ιστορία την είχε στο desktop του, την άνοιξε τυχαία μέσα στην πανδημία κι έτσι γεννήθηκε το «Maestro». Που τελικά αποδείχθηκε κάτι παραπάνω από μια καλή σειρά και για τα αμερικανικά δεδομένα. ΥΓ.: Πάντα υπάρχει ένα ξεχασμένο σενάριο στο desktop του Χριστόφορου Παπακαλιάτη.