Eίναι δύσκολο να µετρήσει κάποιος πόσα πολιτιστικά γεγονότα αναβλήθηκαν ή µαταιώθηκαν λόγω της πανδηµίας, αλλά η Πέννυ Μπαλτατζή λέει αποφασιστικά ότι ένα πράγµα δεν αναβάλλεται µε τίποτα: τα όνειρα. Έτσι, ξεκίνησε crowdfunding για να συγκεντρώσει το ποσό που απαιτείται για την παραγωγή και την παρουσίαση του ιδανικού για εκείνη µουσικού άλµπουµ, για το οποίο πρέπει να δουλέψουν συνολικά 25 άτοµα. Ανάλογα με το ποσό που θα προσφέρεις, θα πάρεις ένα ευχαριστήριο δώρο: Με 5 ευρώ θα είσαι “Lovely Person” και θα έχεις την αγάπη των συντελεστών, ενώ με 5.000 θα είσαι “Diamond Hero” και στο πλούσιο πακέτο παροχών που σε περιμένουν περιλαμβάνεται επίσκεψη στο Black Rock Studios, στη Σαντορίνη, κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης του δίσκου εκεί (ακτοπλοϊκά εισιτήρια και 2 διανυκτερεύσεις σε 2κλινο δωμάτιο 4 αστέρων, για 2 άτομα).
– Το crowdfunding είναι μια πρακτική αρκετά διαδεδομένη στο εξωτερικό, αλλά δεν ξέρω πόσο εξοικειωμένοι είμαστε με κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Τι σε έκανε να πιστέψεις ότι μπορεί να έχει ανταπόκριση;
Συμφωνώ με αυτό που λες για τη χώρα μας, ως προς την εξοικείωση… Ωστόσο, νιώθω πως όταν όλα μοιάζουν να έχουν πιάσει πάτο, τότε είναι που γεννιέται η βαθιά ανάγκη για καινούργιες προτάσεις και ιδέες. Αυτό και μόνο έφτανε ως κίνητρο για να πάρω την απόφαση. Ξέρω πως αν ο κόσμος δει πως σιγά σιγά κατατίθενται χρήματα, θα ξεθαρρέψει και θα οικειοποιηθεί τη φιλοσοφία του crowdfunding.
– Πώς σου φαίνεται μέχρι στιγμής η συμμετοχή του κόσμου και τι σχόλια έχεις εισπράξει γενικά;
Πoλύ συγκινητική, στ’ αλήθεια! Και πολύ θετικά τα σχόλια ως τώρα, για το πόσο πρωτότυπη ιδέα είναι, πόσο αξιόλογη και ελπιδοφόρα.
– Τι θα γίνει αν δεν συγκεντρωθεί το σύνολο του ποσού στο οποίο στοχεύεις;
Θα συγκεντρωθεί! Δεν υπάρχει στο μυαλό μου άλλο option. Δηλαδή, κάτι έχω σκεφτεί, αλλά ας δείξει πρώτα ο χρόνος.
– Τι μπορείς να πεις σε αυτή τη φάση για το περιεχόμενο του άλμπουμ;
Ότι είναι ποπ, ότι είναι φρέσκο, ότι είναι μια άλλη πλευρά μου ως τραγουδοποιού και ότι ανυπομονώ να μπω στο στούντιο.
– Γιατί επέλεξες το στούντιο στη Σαντορίνη για την ηχογράφηση;
Η Σαντορίνη αναγεννήθηκε μετά την έκρηξη και στα νεότερα χρόνια είναι κορυφαίος προορισμός αναψυχής. Μετά την κρίση αυτή, και εντελώς συμβολικά, προσπαθούμε, με μια φρέσκια ιδέα και μια νέα προσέγγιση υλοποίησης project, να αναγεννήσουμε τον πολιτισμό, οπότε όλο αυτό ταιριάζει πολύ σε αυτό το φανταστικό νησί. Τα ταυτίζουμε, με άλλα λόγια.
– Γενικά, έχουν ακουστεί διάφορες απόψεις για το πώς η πολιτεία αντιμετωπίζει και στηρίζει ή όχι τον πολιτισμό, όχι μόνο σε μια κρίσιμη φάση όπως αυτή, αλλά συνολικά. Τι άποψη έχεις εσύ;
Καταρχάς, η πολιτεία δεν γνωρίζει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε ως επαγγελματίες. Οφείλουμε λοιπόν να επιμείνουμε, ώστε να τις επικοινωνήσουμε στους αρμόδιους. Βεβαίως δεν έχουν γίνει οι αναμενόμενες κινήσεις από την πλευρά της. Αλλά θεωρώ πως έχουμε κι εμείς κάποιο μερίδιο ευθύνης, στον βαθμό που έχουμε επιτρέψει να κυριαρχεί στον χώρο μας ένα χάος, αντί να προστατεύσουμε τη δουλειά μας ως επαγγελματίες και να οργανωθούμε θεσμικά.
– Πώς σου φαίνεται αυτή η «νέα κανονικότητα» που αναζητούμε όλοι αυτό τον καιρό;
Το ότι απολαύσαμε το σπίτι μας, τη φύση, το περπάτημα και τον εαυτό μας μου μοιάζει για κανονικότητα. Και μου άρεσε πολύ. Η τωρινή κανονικότατα είναι που μου μοιάζει πειραματική… Πρωτόγνωρη.
– Τι σου έμαθε η περίοδος του εγκλεισμού;
Να ανακαλύπτω… Ιδέες, μουσικές, όνειρα και στόχους που ήταν σε ύπνο, καιρό τώρα.
– Πώς είναι για έναν καλλιτέχνη να μην μπορεί να κάνει live; Έχεις σκεφτεί καθόλου πώς θα ήταν εφικτό κάτι τέτοιο σε συνθήκες κοινωνικής αποστασιοποίησης;
Ακρωτηριασμός, στ’ αλήθεια. Η απόσταση και η επιβολή της δεν είναι κάτι που θέλω να σκεφτώ. Όχι ακόμη. Όχι τώρα.
– Λες πως «τα όνειρα δεν αναβάλλονται». Ποια άλλα όνειρα κάνεις πέρα από αυτό το άλμπουμ;
Να αποκτήσω ένα δεύτερο παιδάκι, να κάνω απρόσμενες συνεργασίες και μουσικές συναντήσεις, πολλά ακόμη ταξίδια, καινούργιες εμπνεύσεις. Σε πιο αφηρημένο πεδίο, να σπάσει ο κλοιός των ταμπού, του συντηρητισμού που επικρατεί στην εποχή μας και να γινόμασταν όλοι μια ζεστή αγκαλιά. Σε όλα τα επίπεδα.
Φωτογραφίες: Christos Tzoutis/ Lamda3 Creative Studio