Η ζωή μας δεν θα είναι ποτέ πια ίδια μετά την επέλαση του κορονοϊού -που εξακολουθεί να βρίσκεται ανάμεσά μας και θα εξακολουθήσει να μας απασχολεί και για πολλούς από τους επόμενους μήνες. Ένας από τους τομείς που επηρεάζονται σημαντικά είναι το εργασιακό περιβάλλον, που και ως όρος έχει ήδη χάσει την παλιά του έννοια, αφού για πολλούς από εμάς χώρος εργασίας τις τελευταίες εβδομάδες έχει γίνει το σπίτι μας.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι εταιρείες που θέλουν να συνεχίσουν να λειτουργούν και στη μετά COVID-19 εποχή, θα πρέπει να αντιληφθούν ότι οι αλλαγές που συνέβησαν μέσα σε μια νύχτα και υπό πίεση θα πρέπει να γίνουν πλέον μέρος της νέας εργασιακής κανονικότητας. Ποιες μπορεί να είναι αυτές οι αλλαγές;
Πλήρης ψηφιακή μεταμόρφωση, που θα υποστηρίζεται από εικονικό εργατικό προσωπικό
Οι εταιρείες σε όλο τον κόσμο αναγκαστικά έμαθαν πώς να εξυπηρετούν τους πελάτες τους εξ αποστάσεως. Κι αυτό δεν θα έχει πια επιστροφή. Από την τηλεϊατρική των νοσοκομείων μέχρι τα σχολικά μαθήματα μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών, διάφοροι επαγγελματικοί χώροι έκαναν τη δική τους ψηφιακή μεταμόρφωση. Αυτό σημαίνει ότι η ανάγκη για υπαλλήλους που έχουν τη δυνατότητα και τις ικανότητηες να εργάζονται εξ αποστάσεως θα έχει αυξητική τάση.
Επίκεντρο στα πράγματα που έχουν σημασία
Το να πηγαίνεις πρώτος στο γραφείο και να φεύγεις τελευταίος δεν θα είναι πλέον κριτήριο εργασιακής υπευθυνότητας και επαγγελματικής δεύσμευσης. Στη μετά COVID-19 εποχή, θα μετράει περισσότερο η ταχύτητα και η ποιότητα μιας δουλειάς και όχι ο χρόνος που χρειάστηκε για να γίνει. Με λίγα λόγια, σημασία θα έχει αν η δουλειά που σου ανατέθηκε έχει γίνει με επιτυχία μέσα στην ημέρα, και όχι αν εσύ δούλεψες πλήρες οκτάωρο ή αν έκανες και υπερωρίες. Αυτό σημαίνει ότι οι υπεύθυνοι των εταιρειών θα πρέπει να βάζουν σαφείς προτεραιότητες στις δουλειές που θα πρέπει να γίνονται, ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να εστιάζουν στα πράγματα που έχουν πραγματικά σημασία για να μπορούν να αποδώσουν καλύτερα.
Σεβασμός στον συνδυασμό επαγγελματικής και προσωπικής ζωής
Το ωράριο 9 με 5 (ή οποιοδήποτε οκτάωρο έχει καθορίσει κάποια εταιρεία) δεν ταιριάζει με τις καινούργιες ανάγκες. Οι εταιρείες θα πρέπει να επιτρέψουν στους υπαλλήλους τους να έχουν ευελιξία στο ωράριό τους, που θα διαμορφώνεται σύμφωνα με τις ώρες που οι ίδιοι νιώθουν αποδοτικότεροι. Αυτό σημαίνει -και ανάλογα με τον αριθμό των υπαλλήλων βέβαια- ότι θα πρέπει να εργάζονται με συμφωνημένες βάρδιες. Και φυσικά, να γίνεται απόλυτα σεβαστός από τις εταιρείες ο προσωπικός χρόνος των εργαζομένων τους. Το ότι βρίσκονται στο σπίτι δεν σημαίνει ότι θα είναι διαθέσιμοι για την εταιρεία 24 ώρες το 24ωρο. Έτσι, οι εργαζόμενοι και θα εξασφαλίζουν την ποιότητα της προσωπικής τους ζωής και θα μπορούν να αποδίδουν καλύτερα στη δουλειά τους.
Καλύτερη επικοινωνία
Τώρα που οι εταιρείες χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες για να λειτουργήσουν, οι εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν μεταξύ τους καλύτερα και συχνότερα σε ψηφιακό περιβάλλον. Για να δουλέψει σωστά αυτό, βέβαια, οι εταιρείες θα πρέπει να παρέχουν στους υπαλλήλους τους όλα τα κατάλληλα εργαλεία και την απαιτούμενη εκπαίδευση, για να ενδυναμώσουν την εικονική επικοινωνία και να εξασφαλίσουν τη συνεχή ροή πληροφοριών μέσα στον κάθε οργανισμό και την ταχύτερη λήψη αποφάσεων.
Περισσότερη εμπιστοσύνη, διαφάνεια και ενσυναίσθηση
Προϊστάμενοι και υπάλληλοι θα πρέπει να έχουν αλληλοκατανόηση και αλληλοϋποστήριξη. Οι άνθρωποι μοιράζονται λεπτομέρειες από την προσωπική τους ζωή με τους συναδέλφους τους, κι αυτό τους φέρνει πιο κοντά, τους κάνει πιο ανθρώπινους και τους δένει ως ομάδα. Αυτό φυσικά ίσχυε και στην προ COVID-19 εποχή, αλλά τώρα αποκτάει ακόμα μεγαλύτερη σημασία που η φυσική παρουσία αντικαθιστάται από την εικονική. Αλλά και οι προϊστάμενοι καλούνται να δείξουν το δικό τους ανθρώπινο πρόσωπο, και να αναγνωρίζουν δημοσίως τις ικανότητες των υπαλλήλων τους. Με αυτό τον τρόπο τους εμπνέουν εμπιστοσύνη και τους δίνουν κίνητρο να συνεχίζουν να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό στη δουλειά.